Verrast door vreugde

Als een vuur van binnen is de kracht van de Geest,
die met vreugde vervult, maar met liefde het meest.
Leg uw Woord in mijn mond. Elke dag, elk moment.
Uw woord blijft in mij; maakt Jezus bekend.
~ Als een vuur van binnen (Sela)

Verrast door vreugde. Laatst las ik erover in het boek Hier en nu – Leven in de Geest van de in Nijkerk geboren priester Henri Nouwen. Hij schrijft dat deze gebroken wereld ons blijft verbazen met verdriet. Het kan ons moedeloos maken en verlammen. Volgens hem is het de grote uitdaging van het geloof om ons te laten verrassen door vreugde. Hij schrijft dat vreugde en hoop sterk met elkaar verbonden zijn. Vreugde is de vrucht van de hoop, zegt hij. Het is geen goedkoop optimisme of altijd maar vrolijk zijn, het gaat dieper dan dat. Vreugde heeft alles te maken met de hoop die Pasen ons geeft. Onze Heer Jezus Christus leeft en wij horen bij Hem, wat er ook gebeurt.

De Geest als Helper
Verrast door vreugde – dan denk ik aan het Pinksterfeest dat we aankomende zondag vieren. We vieren de uitstorting van de heilige Geest. Jezus vertelde Zijn leerlingen over de komst van de Geest. Hij had hen opgedragen in de stad te blijven, totdat ze met kracht uit de hemel bekleed zouden worden om van Hem te getuigen (Lucas 24:49). Jezus liet Zijn leerlingen niet alleen achter, maar zond de Geest als Helper, die in hen zou wonen.

Verwonderd over Gods daden
In Handelingen 2 lezen we dat die Geest wordt uitgestort in Jeruzalem. Joden afkomstig uit allerlei landen, die wonen in Jeruzalem, zijn samengekomen om het Wekenfeest te vieren. Plots klinkt het geluid van een hevige wind, vlammen als vuur verschijnen op de hoofden van de leerlingen. En dan lezen we: “…en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.” (vers 4) Mensen horen de leerlingen van Jezus in hun eígen taal spreken over de daden van God. Verbaasd zijn ze, van hun stuk gebracht! Sommigen spotten met wat er gebeurt: ‘Ze zullen wel dronken zijn…’ Ik probeer me voor stellen hoe het geweest zou zijn. Hoe verrast en verbijsterd ben je, als je plots je moedertaal hoort op een plaats waar je het niet verwacht! Vervolgens stapt Petrus naar voren om uit te leggen dat de profetie van Joël in vervulling is gegaan. Hij getuigt over de Here Jezus, vertelt dat de heilige Geest is uitgestort en roept op tot inkeer.

Pasen gaat verder
Hier geeft God de Geest aan Zijn volk en later in het boek Handelingen lezen we dat ook mensen van andere volken de Geest ontvangen. De God van Israël heeft heel de wereld op het oog! Met Pinksteren gaat Pasen verder. De leerlingen van Jezus ontvangen kracht van de heilige Geest om te getuigen van Hem. De Trooster zal dicht bij hen zijn. Heel gewone mensen mogen de wereld gaan vertellen dat Hij redt. Wat een wonder dat het goede nieuws de eeuwen door verteld is, zodat ook wij, als gemeenschap van de Kruiskerk, de Heer Jezus mogen volgen. God geeft ook ons Zijn Geest, die ons verenigt, verrast, vernieuwt en leidt tot eer van Zijn naam.

Opnieuw aangevuurd
Het Pinksterfeest geeft mij vreugde, maar ik merk ook dat het zomaar ‘gewoon’ kan worden, als één van de feesten in het kerkelijk jaar. Misschien herken(t) u/je dat wel of herken(t) u/je iets van de moedeloosheid waar Henri Nouwen over schrijft. Wat mij ontspanning geeft, is dat we de vreugde niet uit onszelf hoeven te putten, maar dat God ons die keer op keer wil schenken. Hij wil ons verrassen met Zijn vreugde. Hij wil blijdschap, als deel van de vrucht van de Geest, in ons laten groeien – een leven lang.

Psalm 40 verwoordt treffend dat we soms de moed verliezen, maar ook weer opnieuw aangevuurd kunnen worden door God. Psalmdichter David zingt over de moed die hem ontzonken is. Hij roept God om hulp. Maar tegelijk klinken vreugdevolle woorden: “Veel wonderen hebt U verricht, veel goeds voor ons besloten, HEER, mijn God. Niemand is te vergelijken met U! Wil ik erover spreken, ervan verhalen, het is teveel om op te sommen. (…) Wie bij U hun geluk zoeken zullen lachen en vrolijk zijn, wie van U hun redding verwachten zullen steeds weer zeggen: ‘Groot is de HEER.’” Psalm 40:6 en 17

Wat een zegen dat we zondag het Pinksterfeest vieren en dat gemeenteleden belijdenis van hun geloof mogen doen. Laten we het met vreugde vieren!

Iris Molenaar