Wat betekent geloven voor jou?

Zonder bronvermelding overschrijven van een ander wordt plagiaat genoemd. Citeren mag wel! Word je met spieken betrapt dan krijg je een paal, omdat je eigen werk moet inleveren. Daarom houdt de leraar een oogje in het zeil tijdens de S.O of een proefwerk.
In het hoger en universitair onderwijs worden zelfs surveillanten ingehuurd bij het tentamineren.
Het vervolgonderwijs is vooral gericht op leren, stampwerk verrichten en herhalen. Rijtjes uit het hoofd leren zoals uitzonderingen van meervoudsvormen in het duits, voorzetsels met de 3e of 4e naamval. Met het examen lever je het bewijs van de kennis die je hebt vergaard. Het komt erop aan in deze weken.

Bij een technische opleiding, elektrotechniek, houtbewerking of metaal ligt het net even anders. Een leraar geeft je aanwijzingen om houtverbindingen te maken waarbij hij bereid is een handje te helpen. Hij kan je adviseren en zelfs voordoen.

Om een konijnenhok te kunnen maken ben ik leerling geweest van mijn buurman. Ik zat nog op de basisschool. Het was in de tijd dat bouwmarkten nog niet bedacht waren. Oude planken en balkjes werden bewaard en de roestige spijkers recht geslagen om vervolgens opgeborgen te worden in een roestige trommel. De buurman leerde mij een zaag, hamer, schaaf en beitel vasthouden. Hij heeft het mij voorgedaan. Vroeger kluste een enkeling, zoals de huismoeder achter de naaimachine en dat was vaak bittere noodzaak.
In een bouwmarkt kun je nu bijna alles kopen, maar adviseren is iets anders.

Ontwikkeling is overal waar te nemen waarbij de laatste tijd vooral de kunstmatige intelligentie (AI) bijna dagelijks onderwerp van gesprek is.
We dachten dat alleen de mens kon denken, maar daar wordt door de kunstmatige intelligentie mogelijk verandering in aangebracht. Er zijn al applicaties ontwikkeld, waardoor we bepaalde dingen niet zelf meer hoeven te bedenken en aan de computer kunnen overlaten. Schaken tegen de computer bijvoorbeeld. Wereldkampioen Kasparow verloor 10 februari 1996 van computer Deep Blue. En een leraar moet goed opletten of de tekst van het werkstuk dat hij moet nakijken en beoordelen van de maker zelf of via het “denkwerk' van de computer tot stand is gekomen.

In de nieuwste auto's kan het geen kwaad de handen even los van het stuur te laten zelfs als er een flauwe bocht nadert. En inparkeren gaat in sommige uitvoeringen van een auto ook al vanzelf. In Amerika is de zelfrijdende auto al in een vergevorderde stadium terechtgekomen door deel te nemen aan het verkeer. Worden de Europese verkiezingen beïnvloed door de AI? (AI)

Ik moest opkomen voor mijn nummer in militaire dienst in 1964. Wij, rekruten, kregen te horen van de pelotonscommandant dat we niet zelf hoefden te denken, maar dat hij dat wel voor ons zou doen. Ik 'denk' moest plaatsmaken voor ' er wordt voor mij gedacht'. Ik had daar grote moeite mee, zoals de opmerking van ouders 'dat is omdat ik het zeg'.
Zelf denken is altijd een privilege van de mens geweest maar helaas niet overal en altijd in de wereld gerespecteerd.,
Wat staat ons allemaal nog te wachten?
Krijgen we als kerk ook mee te maken met AI? We ontkomen er niet aan.
Wat buiten de muren van de kerk gebeurt, houd je binnen niet tegen.

Het aantal catechisanten is fors teruggelopen. Vanaf de brugklas ging je ooit elke week in de wintermaanden een uurtje naar de dominee om wat te leren over geloven en de zin van leven. Wat is de bedoeling van jouw leven? We gaven vaak hetzelfde antwoord omdat we de antwoorden uit het hoofd geleerd hadden. De ouderen onder ons herinneren zich nog de catechismus, waarin vragen worden gesteld en voorzien van antwoorden. Vooral de antwoorden moesten worden geleerd. Aan het begin van het lesuur werden de antwoorden overhoord. Op de vraag van zondag 1 van de catechismus ''wat is uw enige troost in leven en sterven'', kunnen de oudsten onder ons nog in koor het antwoord opzeggen'.
Van mijn grootmoeder heb ik ooit een boek geërfd met de titel “Veel vragen, één antwoord” door ds. Joh.C. Francken, een weergave van zijn vragenrubriek voor de NCRV. Het is uitgegeven in 1940. Het eerste deel bevat vragen over de Bijbel en geloof en het 2e over huwelijk, gezin en opvoeding en daarmee krijg je een inkijkje in het denken van die tijd.
In de loop der jaren moest het uit het hoofd leren van antwoorden plaats maken voor catechisatie als gesprekskring om te ontdekken dat jouw geloofsdenken niet precies hetzelfde is als dat van iemand anders en bovendien een ontwikkeling ondergaat. Hierbij moet ik denken aan wat Paulus schrijft in 1 Korinthe 13:11. Als je jong bent, kijk je anders tegen het leven aan dan nu je tot de oudste generatie bent gaan behoren.

Wat is volgens jou de be-doel-ing van leven en geloven? Praten met anderen kan je helpen daar een antwoord op te geven.

Anne A. Nottelman