Alpha cursus seizoen 2023

Op een zeker moment zei mijn vrouw dat er een Alpha cursus zou starten en zij er graag heen zou gaan. Ze had er eerder al voor gekookt en het leek haar een goed ding om er deel aan te nemen.
Meteen praktisch was mijn vraag, wat houdt het in en hoelang duurt dat dan?
Het duurt 9 weken, hoeveel? 9 weken, goeiedag, dat is wel lang.

Even heb ik getwijfeld, maar gezien de mogelijke waarde voor ons samen heeft ze ons beide opgegeven.
De eerste avond was ik nog een beetje sceptisch en temperde het enthousiasme door te zeggen dat als het toch niet bij me zou passen, ik mogelijk wel niet meer zou komen.
Hoe zou het er dan uit gaan zien?

Met elkaar en soms in kleine groepjes na een inleiding over de verschillende facetten van het geloof praten. Zou het dan toch?

De opzet is laagdrempelig en op basis van wederzijds respect en vertrouwen dat het goed is, wat je ook vindt of persoonlijk voelt bij het onderwerp van de betreffende avond.

Wat zeker verbindt is het samen eten voordat de avond begint, lekker informeel met elkaar aan tafel zitten en elkaar op een gezellige manier beter leren kennen.
Een compliment voor eenieder die voor ons heeft gekookt is zeker op z’n plaats.

Alle 9 avonden en de zaterdag was er een spreker die de inleiding verzorgde aan de hand waarvan er dan verder over werd gepraat.
Door de verscheidenheid aan leeftijden, levensfasen, ervaringen en karakters, was het een zeer speciale en verrijkende ervaring.
Naar elkaar luisteren, met elkaar praten leverde een zeer leerzame mix van avonden op.
De onderwerpen waren zeer divers en riepen dan ook verschillende gevoelens op, waarbij alles voorbij kwam.
Verwondering, blijdschap, verdriet, waardering en dankbaarheid vulden de avonden, en vormden zo een prachtige voedingsbodem om op door te gaan.

Wat zo bijzonder is aan deze manier van je geloof (her-) beleven / delen is dat iedereen gelijk is, onafhankelijk van opleiding / ontwikkeling en punt in zijn of haar leven.
Doel is dat het voor iedereen begrijpelijk en veilig moet zijn.
Een goed voorbeeld hiervan was de uitleg van één van de sprekers die ons met een lekker “werelds” stukje techniek, de TomTom duidelijk maakte dat God, Jezus en de Geest ons navigatiesysteem willen zijn.

Goed om te volgen en mochten we een keer verkeerd gaan of eigenwijs een andere richting kiezen (met de DomDom), dan wordt de route “herberekend “ en worden we weer de goede kant opgestuurd.

Rode draad was, dat als wij God loslaten, hij dat bij ons nooit zal doen.
Als we het even niet meer weten, mogen we altijd weer een beroep op hem doen.

Wat ben ik dankbaar dat ik een deelnemer ben gebleven en heb gezien hoe waardevol samen je geloof beleven, lachen, huilen en bidden zijn.

De Alpha cursus is een hele mooie manier om weer eens opnieuw naar jezelf en
je geloof te kijken.

Een echte aanrader dus.

En ja, van delen word je echt rijk.

Peter

Peter Schreudering
06-33 16 00 25

Ook dit najaar zal in onze kerk weer de Alpha cursus gegeven worden.
Vanaf maandagavond 16 september om 19:30 uur zal de cursus weer starten.
Voor meer informatie of aanmelden, mail Jolijn van de Veen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.