Bijbel brengt arme boeren in actie

In de maand mei vond de jaarlijkse brievenactie van de commissie ZWO plaats. Een actie waar veel vrijwilligers van Team Kruiskerk bij betrokken zijn. Het Kerkelijk Bureau, dat zorgt voor het printen van een brief voor ieder adres, de ZWO-ers die de brieven in de enveloppen stoppen, per wijk sorteren en onder de bezorgers verdelen, en de bezorgers die ieder één of enkele secties voor hun rekening nemen waardoor ieder huishouden in korte tijd een brief kan ontvangen.
Een brief, waarin wij u vragen een bijdrage te leveren voor het werk in de wijngaard van de Heer in verre oorden.
Waar gaat uw bijdrage dan heen? In de brief hebben we enkele doelen uitgelicht. Daarnaast hebben we een potje gereserveerd voor onverwachte gebeurtenissen. Zo storten we af en toe een bijdrage op de rekening van de mensen die met grote regelmaat hulpgoederen brengen naar Oekraïne. Het Pinksterproject, waarin de Presbyteriaanse kerk in Rwanda centraal stond, leverde bij u zoveel enthousiaste reacties op dat wij besloten uw bijdrage te verdubbelen.
Als aan het eind van het jaar blijkt dat u bij elkaar meer gegeven hebt dan wij voor onze doelen gereserveerd hebben gaat het overschot naar Kerk in Actie, zodat zij het kunnen verdelen over de vele andere projecten die zij organiseren in die delen van de wereld waar dit het hardst nodig is. Met andere woorden: Uw bijdrage komt altijd goed terecht!
Een project dat wij dit jaar voor het eerst extra ondersteunen is een project in KwaZulu-Natal in Zuid-Afrika. In dat gebied wonen veel Zulu’s in heuvelachtig land dat niet erg vruchtbaar is, waardoor oogsten grotendeels mislukken. De mensen worden er moedeloos van.
De Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT heeft besloten hier wat aan te doen. Zij koppelen vijf gezinnen aan elkaar en leert hen samenwerken. Voordat ze aan de dag beginnen lezen ze samen de bijbel. Bijbelse verhalen die hen inspireren en weer aanzetten tot actie. Verhalen van mensen die opstaan uit een leven van verdrukking en ellende. Langzaam maar zeker leidt dit tot verandering. De mensen krijgen meer zelfvertrouwen, zorgen beter voor hun gezin en zien dat hun werk op het land meer oplevert. Ook vormen ze een spaargroep: ze leren een deel van de winst te reserveren zodat ze later financiële ruimte hebben om investeringen te doen.

Wat wil ACAT jaarlijks bereiken?
- 400 families gaan in groepen van 5 families samenwerken;
- Ze leren samen groentetuinen aanleggen en onderhouden;
- Ze leren samen spaargroepen op te zetten;
- 200 vrijwilligers worden getraind om de families te begeleiden;
- Het leven van 3800 volwassenen en kinderen verbetert.

Met een euro kun je in landen als Zuid-Afrika meer doen dan je hier in Nederland gewend bent. Zo kunnen 5 gezinnen samen een workshop volgen voor 20 euro. Met 25 euro leert 1 persoon een moestuin aanleggen. Met een bedrag van 35 euro kun je in Nederland je haar laten knippen, in Zuid-Afrika kan een jongere met dat bedrag een bedrijfje opstarten. Met een bedrag van 150 euro kan 1 persoon een vijfdaagse training volgen.
U ziet, uw geld wordt goed besteed. Kijk voor meer informatie over dit project op https://kerkinactie.protestantsekerk.nl/projecten/bijbel-brengt-arme-boeren-in-actie/

Lijkt het jou ook leuk om je bezig te houden met Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking? Dat komt goed uit, want de commissie ZWO kan wel wat versterking gebruiken. Interesse? Stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of spreek één van de commissieleden aan.
Hartelijke groet, mede namens Judith Elgersma – Overvliet, Mirjam van Bokhorst, Marian Lozeman – Elgersma en Elma Weel – Barwegen,

Richard Vedder

240705 zwo acat